Petronella Eriksson Näckros

Vad är det värt?

Om materialet smycket är tillverkat i inte längre äger ett i sig självt lika självklart värde, till exempel avsaknaden av en till flera lika vanligen brukade naturtillgångar, vilket värde har smycket då?

Frågan är ställd ur ett perspektiv där smycket, på ett möjligen åldrat men likväl högst klassisk vis, är ett objekt där bäraren visar upp sin ekonomiska status och sociala tillhörighet. Funderingar på vad det kan bli av den klassiska enstensringen i ett samtida uttryck uppstår efter att ha studerat Sophie Hanagarths halsband från 1997 av ölkapsyler med namnet ”Family Jewels” och Carolina Gimenos broscher ”When intimacy becomes Public” från 2014 föreställande snippor. Jag hittar David Bielander och ser att armringen har hittat hit och är tillverkad av wellpapp, ”Cardboard” 2015, vars ändar är omlottlagda och sammansatta med häftklamrar i vitguld… Känns det svårt?

Open Space Open MindsMitten – Carolina Gemeno ”Portable Pleasures, When Intimacy becomes Public”, 2014.  Till Höger – Sophie Hanagarths ”Family Jewels”, 1997.

Det är här den samtida och experimentella smyckekonsten tydligt visar att den tillhör konstscenen och inte det traditionella hantverket med sina konventioner och traditioner. Det här är inget typiskt hantverk med de ädla metallerna och gnistrande ädelstenar utan här ligger istället ofta skönheten i provokationen. Det här är konst, vad det nu då kan vara värt muttrar säkert någon… Mycket! om du frågar Nationalmuseum som i skrivande stund håller utställningen ” Open Space-Mind Maps. Position in Contemporary jewellery” @Kulturhuset Stadsteatern där 30 stycken internationella smyckeskonstnärer visar upp ca 160 konceptuella objekt.

Under våren pågår även projektet ”Smyckekonst 2016” där initiativtagaren Nationalmuseum tillsammans med andra muséer, gallerier och konstnärsorganisationer visar samtida smyckekonst på ett 20-tal olika platser runt om i Stockholm. Medverkande är bland annat, Svenskt Tenn, Hallwylska museet, Millesgården, Galleri Sebastian Schildt+ och Konstfack. Nedan ses bilder från Märta Mattsons utställning ”Dödligt Vackert” på Thielska Galleriet samt smycken av Klara Eriksson och Erik Tidäng, Galleri LOD.

Märta Mattsson ©Jenny Ewald 2016

© 2014 Westling Värdering

Anlitas bland annat av