Broderier av guld, silver och silke.

Guld och silver inom broderi

Guldbrodyren, (eng Goldwork), tros ha kommit till Europa från Asien och nådde sin höjdpunkt under medeltiden då man i England utvecklade en stil som kom att kallas Opus Anglicanum; denne brukades främst inom kyrkan och dess olika textilier. Kyrkan var en storkonsument av guldbroderier men med tiden började broderiet även användas flitigt av de Europeiska hoven och de adliga klasserna. Efter det kom militärens uniformer att berikas med tekniken och idag ser man prov på broderiet främst inom haute couturen det vill säga; hos de ytterst exklusiva beställda och till största delen handsydda plagg och som vanligen bara finns i ett enda exemplar.  (Ni som vakade över Alicia Vikander såg troligen några av dessa exklusiva kreationer på Oscarsgalan härom natten då modehusen mer än gärna lånar ut sina haute couture-plagg till just denna röda matta, med eller utan guldbrodyr …)

Guldbroderi ingår i gruppen ”metallbroderi” och är idag en mindre vanligt förekommande form av broderi; främst på grund av att det är en tidskrävande teknik, att den utförs i ett exklusivt material, att utövarna av tekniken även bland yrkesverksamma brodörer och brodöser är få och sist men inte minst; för att rengöring och förvaring av slutprodukten är krävande och för att inte säga riktigt svår…

En brodör kallades under medeltiden för en pärlstickare, det vill säga, en person som broderade med pärlor, silver och guld. En av de mest kända pärlstickarna i Sverige var Albertus Pictor (1440-1509) vars verk, dock främst hans måleri, än idag kan skådas i ett flertal svenska kyrkor. Under 1600-talet kom yrket även att bestå av ett flertal kvinnliga utövare. Kuriosa i ämnet är bland annat att tekniken reglerades med konsumtionslagar under 1600-talet och att bruket av guld-, silver- och pärlbrodyr på klädesplagg under 1700-talet var mest nyttjat av den manliga eliten i samhället.

Guld- och annan metallbrodyr bryter inte igenom underlaget utan appliceras efter olika mönster och specifika tekniker ovanpå textilen för att sedan fästas med en vaxbehandlad tråd. Hantverkets kärna bygger på att skapa nivåskillnader, att få fram olika texturer/ytkontraster med hjälp av olika typer av trådar samt att få fram en intressant och spännande lyster, en dynamik, genom hela mönstret.

Från början bestod guldtråden av rent tunt klippt guld men med tiden kom tråden istället att få en inre kärna av silke eller bomull vars yttre belades med ett tvinnat lager av guld. Förgyllning av andra metaller blev med tiden den mest vanligt förekommande tråden och är så än idag. Den ”äkta” guldtråden idag bör innehålla minst 2% guld och silvertråden är vanligen av 99,9% finsilver. Andra metaller som kan brukas är till exempel koppar och brons. Samtliga metaller finns i ett flertal olika nyanser/legeringar vilket gör det möjligt att skapa en mängd spännande färgkombinationer till slutresultatet.

Gaultier

© 2014 Westling Värdering

Anlitas bland annat av